Första stoppet Jukkasjärvi

Det blev en bilresa upp till Kiruna via E10. För oss från mellersta Sverige är det fantastiska landskap att åka i. Resan från Boden upp till Kiruna tar ungefär 4 timmar beroende på trafik och väder. Nu när vi är här så är det polarnatt vilket innebär att solen inte går upp över horisonten. Första stoppet blev ishotellet i Jukkasjärvi. Vi kom dit vid 14-tiden så vi kunde i princip titta in alla rum då ingen hade hunnit checka in. Det har gjorts en hyllning till Börje Salming i form av en isskulptur av honom.

Kyrkan i Jukkasjärvi

Kiruna

Vi bodde på nya Scandic i Kiruna. Vi tog enpromenad i Kiruna men det är svårt att hitta rätt då man är mitt uppe i en flytt av hela staden pga av gruvan.

Även kyrkan ska flyttas till ny plats planerad flytt 2025-2026.

En tur ännu mer norrut

Tyvärr var det molnigt, disigt och polarnatt på det så mycket och något norrsken fick vi inte uppleva denna gång. På något sätt är det ändå roligt att få uppleva även detta. Vi tog en tur upp till Abisko i hopp om att kunna se t.ex. Lapporten från Björkliden men tyvärr kunde vi inte se den. Vi tog en även en tur ner till Torneträsk som inte hade frusit till på det ställe vi besökte.

Hundspann

Innan vi åkte hem så hade vi bokat en utflykt med hundspann. Riktigt mysigt att åka ut i skogen dit man inte kommer utan hundspann eller skoter. Det blev rast med kaka och riktigt kokkaffe.