Paraden på Götagatan

Årets midsommardag bestämde vi oss för att åka in till söder och titta på firandet av att det va 500 år sedan Gustav Vasa gjorde sitt intåg i Stockholm. Det startade med en parad från Medborgarplatsen till Slottet. Paraden innehöll flera olika grupper klädda i tidsenliga kläder. Kul med alla engagerade människor och mycket publik.

Medborgarplatsen

Även högvakten marscherade samma väg som de gjorde för 500 år sedan. Från Gustav Vasas tid har högvakten vaktat slottet med vaktavlösningar och parader. Numera är det inte bara Livgardet som vaktar utan även andra regementen. Marinens musikkår stod för musiken.