Det blev en sväng till Öland och Ottenby onsdag-torsdag innan vi åkte ner till Jämjö. Vi bodde en natt på hotell Skansen i Färjestaden. Åt en god middag och sedan en kort promenad och kameran va med. Soligt väder men det blåste ordentligt nordliga vindar så det gällde att klä på sig.

Ottenby

Det blev tidig uppstigning jag hade bokat en Ottenbymorgon för oss vilket innebär att vi få vara med både fågelfångst och ringmärkning under en timma. Tyvärr kom det inte så många fåglar pga de nordliga vindarna så det blev bofin och rödhake. Efter det serverades frukost på restaurang Fågel Blå. Sen blev det guidning i fyrbyn och fick höra om naturen, fyren och titta på mer fåglar och sälar. Till sist blev det självklart ett besök i fyren Lange Jan, Sveriges högsta fyr 41,5 meter och 197 trappsteg upp.

Eckelsudde

På väg mot nästa mål stannade vi till vid Eckelsudde som är en plats där det både finns en sälkoloni och mycket fåglar.