En vecka i Boden, då tog vi en dag i bilen och åkte norrut för att njuta v höstens färger och den vackra naturen. Den här gången hade vi egentligen inget mål utan bara att vi ville längre än till Jokkmokk. Första korta stoppet blev som vanligt vid Edefors rastplats. Den här resan va inte planerad så vi åker och stannar där det ser intressant ut. Ibland är det skönt att bara åka och se vad som erbjuds.
Harsprångsfallet
Det första längre stoppet blev Harsprångsfallet/Harsprånget. Först kom till ett litet, litet fall så vackert med höstfärger. Vi fortsatte nedåt och kom fram till Harsprånget som är Sveriges största vattenkraftverk. Innan det blev kraftverk så hade fallet en fallhöjd på 75 meter. Vattenkraftverket blev färdigbyggt 1950. Lite kul att läsa på informationstavlan, den första bild som togs av fallet 1868 togs av en kvinna vid namn Lotten von Düben som reste runt med sin man längs älvdalen.






Porjus
Här blev det ett lunchstopp med god renskav och potatismos. Porjus är ett samhälle som kom till vid bygget av av kraftverket i början av förra seklet. De flesta samhällen som kom till vid kraftverksbyggen försvann när bygget va klart men så blev det inte med Porjus som fortfarande finns kvar som en tätort i Jokkmokks kommun.



Muddus nationalpark
Sista stoppet för den här dagen blev Muddus nationalpark. Det blev en kort vandring vi åkte in i parken vid Skájdde. Eftersom detta bara va en dagstur så kommer vi komma tillbaka hit och vandra betydligt längre och njuta mer av naturen.





Senaste kommentarer