Efterlängtat besök

Äntligen blev det några dagars besök hos Ulla och fototurer till Öland. Öland är verkligen en favoritplats här tillbringade vi flera somrar när barnen va små. På tiden tiden fanns inte tid för foto förutom en hel del familjebilder. Den här gången blev det två turer i värmen till Öland

Mellersta Öland och Bläsinge hamn

Den här söndagen gjorde ön själv för sin devis ”solen och vindarnas ö”. Första stoppet blev en fika på Ebbas cafe i Borgholm. Det märks att turistsäsongen börjar lida mot sitt slut ganska folktomt på gatorna. Därefter blev det en tur tvärs över ön med några stopp på vägen och ett lite längre stopp i Bläsinge hamn.

Kustvägen Äleklinta-Byrum

En heldag på Öland i sensommarvärme. Idag blev det en bilresa längs den västra kusten med magiska utsikt över Kalmarsund. Vi svängde av ”stora vägen” vid Äleklinta och fortsatte ut till kustvägen en smal grusväg där blev det en del stopp för historiska minnen, fotografering, njuta av landskap och lunch. Här kan man se Ölands enda bevarade skurverk i Jordhamn, små hus, stenstränder och slutligen Byrums raukar.