Så var det dags för en dröm att gå i uppfyllelse. Jag har tillbringat 3 dagar i Stora Sjöfallets nationalpark. Stora Sjöfallet/Stuor Muorkke ingår i Världsarvet Laponia. Har både fått uppleva en fantastisk natur och fotocoachning av Serkan Günes. Jag bodde på Stora Sjöfallets Mountain Lodge mycket trevligt och så god mat. Resan med bil från Boden tar knappt 4 timmar med lite stopp. Första dagen blev ett stopp vid en bäck med bergen i bakgrunden, en liten tjärn och vidare upp till en utsiktsplats.





Så va det dags att besöka Stora Sjöfallets vattenfall som är reglerat efter att man byggde Sourvadammen och kraftverket Vietas. Detta va väl värt ett besök och vandringen dit från parkeringen gick på fina spänger nästan hela vägen fram till fallet. Fin utsikt på vägen fram och mycket hjortronsblommor.


Sista heldagens förmiddag blev det ett besök i en av Sveriges finaste urskogar med knotiga tallar och orörd natur.


Efter middagen vid 20-tiden började vår resa utmed fjällvägen utmed sjön Akkajaure mot Ritsem där bilvägen slutar. Vilken natur klarblå himmel, vindstilla och solen går inte ner. Vi stannade flera gånger utmed vägen både fotade och njöt av naturen. Vi var i princip ensamma på vägen och kunde stanna nästan varsomhelst. På andra sidan sjön ligger Áhkká massivet som speglar sig i sjön den här kvällen, (Áhkká översättning ”gammal kvinna”). När vi är framme i Ritsem är det dags att vända tillbaka och nu är klockan strax efter 23 och det är fortfarande helt fantastiskt ljus.







Så tog även den här resan slut. Innan resan tillbaka till Boden blev det ett stopp på fina Naturum Laponia som ligger vid Viedásnjárgga vid sjön Láŋas. Det blev rundtur där och våffla med kaffe. Hit kommer jag att återvända förhoppningsvis någon höst med alla färger som finns då.

Senaste kommentarer