Jag åkte in till Kungsträdgården två gånger den här våren varav den ena var en tidig morgon och nästan folktomt till skillnad från dagtid. Hade hört att körsbärsträden stod i blom, trots den kyliga våren.
Blomningen sker oftast i mitten till slutet av april, men det varierar från år till år beroende på vädret. Och det gäller att passa på de vackra blommorna håller bara i ungefär en till två veckor.
Kungsträdgårdens körsbärsträd, ett fyrtiotal till antalet, planterades på 1990-talet och har sedan dess blivit ett av Stockholms mest älskade vårtecken. Har du inte upplevt blomningen än – gör det nästa vår. Det är som ett litet mirakel mitt i stan.







Senaste kommentarer